ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Այն մարդիկ, ովքեր մարտի 1-ին մարգինալացված ամբոխն ուղղորդեցին հրապարակ, գիտեին` ինչ է լինելու»

«Այն մարդիկ, ովքեր մարտի 1-ին մարգինալացված ամբոխն ուղղորդեցին հրապարակ, գիտեին` ինչ է լինելու»
15.05.2009 | 00:00

«ԱՅՍՕՐ ՆՎԵՐԻՆ ԾԵԾԵՑԻՔ, ՎԱ՞ՂՆ ՈՒՄ ԵՔ ԾԵԾԵԼՈՒ, ՔԱՆԻՍԻ՞Ն ԵՔ ԾԵԾԵԼՈՒ»
…և ոչ միայն մշակույթի մասին

2008-ին լույս տեսած ԱԼԵՔՍԱՆԴՐ ԹՈՓՉՅԱՆԻ «Բանկ օտոման» վեպը մեր պատմության ամենաառեղծվածային էջերից մեկի յուրատիպ քննություն-մեկնաբանությունն է, ուր դժվար է հստակ տարանջատել իրական-պատմական փաստերի և գրողի հեղինակային-ինքնահնար պատումի սահմանը: Ներկայացնում ենք մերօրյա իրականությանը հարիր հարցադրումներ պարունակող այդ երկի և այլ թեմաների շուրջ ծավալված զրույցը հեղինակի հետ:
«ԹՈՒՐՔԵՐԸ, ՈՐ ՉԿԱՐՈՂԱՑԱՆ ԶԵՆՔՈՎ ՆՎԱՃԵԼ ԵՎՐՈՊԱՆ, ԿՆՎԱՃԵՆ ԺՈՂՈՎՐԴԱՎԱՐՈՒԹՅԱՆ ՕՐԵՆՔՆԵՐՈՎ»
-Պարոն Թոփչյան, «Բանկ օտոման» վեպում այսպիսի տողերի ենք հանդիպում. «Բոլոր եվրոպացիները, առաջին անգամ լսելով թուրքերի վայրագությունների մասին, ցնցվում են, վրդովվում, արցունքներ թափում, ցավակցում, հանգանակություններ անում, հետո անցնում է որոշ ժամանակ, մոռանում են և նույնիսկ անուղղակիորեն, երբեմն էլ ուղղակիորեն խրախուսում թուրքին»: Այսօրվա եվրոպացին 19-րդ դարի եվրոպացուց ինչո՞վ է տարբերվում: Եվ տարբերվո՞ւմ է, արդյոք:
-Ես, անշուշտ, նկարագրել եմ 19-րդ դարի դեպքերը, բայց հայացքս հառած է եղել այսօրվա իրականությանը։ Անցյալից հիշում ենք այն բաները, որոնք կապված են ներկային: Որևէ էական փոփոխություն չեմ տեսնում Եվրոպայի և Թուրքիայի մեջ, առավել ևս` հիմա: Առաջ Եվրոպայում կային առանձին պետական շահեր՝ Անգլիայի, Ֆրանսիայի, Գերմանիայի, Ավստրո-Հունգարիայի և այլոց: Հիմա Եվրոպան հանդես է գալիս որպես աշխարհաքաղաքական մի մեծ միավորում, որում ընդգրկված է քսանյոթ պետություն՝ իրենց ազգային շահերով: Դրանց մեջ կան այնպիսիք, որոնց համար բացարձակապես միևնույն է՝ Թուրքիան կլինի՞ Եվրամիության անդամ, թե՞ ոչ: Բայց և կան պետություններ, որոնք ուղղակի վտանգված են Թուրքիայի կողմից, ինչպես, օրինակ՝ Գերմանիան, Ավստրիան: Վիճակագիրների տվյալներով` 2050 թվականին հնարավոր է, որ Գերմանիայում և Ավստրիայում թուրքերը կազմեն բնակչության 50 տոկոսը և եվրոպացիների իսկ հաստատած ժողովրդավարական սկզբունքներով այդ երկրները դարձնեն թուրքական պետություն: «Ձայն բազմաց՝ ձայն Աստուծոյ» սկզբունքով՝ թուրքերը, որ չկարողացան զենքով նվաճել Եվրոպան, կնվաճեն ժողովրդավարության օրենքներով: Գերմանիան, Ավստրիան, Ֆրանսիան գիտեն, որ իրենց վտանգ է սպառնում թուրքերի կողմից: Եվ Թուրքիայի ամենակոշտ ընդդիմադիրը Ֆրանսիան է: Հունաստանը ևս հստակ դիրքորոշում ունի՝ պայմանավորված Կիպրոսով, Բուլղարիան նույնպես, որովհետև մեկ միլիոն թուրք ունի իր ներսում: Մյուս երկրներն առաջնորդվում են իրենց տնտեսական շահերով: Բայց այս բոլորը հնազանդվում են Բրյուսելի հրահանգներին, իսկ Բրյուսելը շատ հեղհեղուկ է: Մի օր այս է ասում, մի օր՝ այն, մե՛կ հիշում է Հայոց ցեղասպանությունը, մե՛կ՝ մոռանում, մե՛կ քրդական հարցն է շեշտադրում, մե՛կ` Կիպրոսինը: Թուրքիան, ինչպես ասված է իմ վեպում, ոճիրներով լցված երկիր է: Այնտեղ միշտ մի խնդիր կգտնվի:
-Եվս մի քաղվածք Ձեր գրքից. «Ճնշված ազգերն ընտրության ոչ մի հնարավորություն չունեն այս աշխարհում. բռնակալի ստրուկ կամ քաղաքակիրթ Եվրոպայի խաղալիք»: Աշխարհն այսպես եկել է, այսպես էլ պիտի գնա՞: Կխնդրեի պատասխանը շարադրելիս նաև նկատի առնել օրերս Պրահայում կայացած Եվրամիության «Արևելյան գործընկերություն» ծրագրի շրջանակներում հրավիրված գագաթաժողովի նշանակությունը:
-Այո՛, այսպես եկել է, այսպես էլ պիտի գնա: Այլ կերպ չի կարող լինել: Մեր խնդրի լուծումն առնվազն պիտի զուգադիպի մեծ տերությունների շահերին, եթե ոչ՝ բխի դրանցից: Կա Ռուսաստանի շահ, որը Կովկասը կորցնելու վտանգի առջև է: Ռուսները հարյուրավոր տարիների ընթացքում անթիվ զոհերի, մեծ ծախսերի գնով նվաճեցին Կովկասը՝ նպատակ ունենալով դուրս գալ Միջերկրական ծով: Նպատակին չհասան, հիմա էլ նրանց սպառնում է սահմանները 17-րդ դարի՝ նախապետրոսյան դիրքերին վերադարձնելու հեռանկարը: Դա ահռելի սեյսմիկ հարված կլինի Ռուսաստանի հիմքերին ու կհասնի մինչև Վոլգայի ակունքները, որտեղ բազմաթիվ մահմեդական ցեղեր են բնակվում: Դա պարզապես կկործանի Ռուսաստանը: Եվ շատ լավ հասկանալով այս ամենը՝ Ռուսաստանը սիրաշահում է Ադրբեջանին: Ռուսները բարդ խնդիրներ ունեն Վրաստանի, Հյուսիսային Կովկասի հետ: Նայենք խնդրին աշխարհի այլ երկրների օրինակով: Ներկայում Իրաքը երկրագնդի ամենաջախջախված, ամենախոշտանգված երկիրն է, բայց Ամերիկայի շահերը, չգիտես ինչու, այդտեղով են անցնում:
«ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆՆ ԻՆՔՆԱՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ԻՐԱՎՈՒՆՔ ՈՒՆԻ»
-Ըստ Ձեր վիպական հերոսներից մեկի՝ հեղափոխականները գաղափարը գերադասում են մարդուց: Այս համատեքստում ի՞նչ զուգահեռ կանցկացնեիք մարտյան դեպքերը հրահրողների և զոհերի միջև: Ձեզ համար պա՞րզ է, թե ովքեր էին հրահրողները, և ո՞ր բանակից էին զոհերը (իշխանակա՞ն, ընդդիմադի՞ր, գաղափարակա՞ն, պատահակա՞ն…):
-Զուտ քրեագիտական, իրավաբանական տեսանկյունից պետք է իրեղեն ապացույցներ ունենաս՝ դատողություններ անելու համար: Ես այդպիսիք չունեմ և վստահ էլ չեմ, թե երբևէ կունենամ: Բայց մի պարզ ճշմարտություն կա, որ Շահնուրն այսպես է ձևակերպում. «Ցուցատախտակները ցույց կու տան ուղին, որուն պետք է հետեւիլ հասնելու համար նպատակի մը: Բայց ցուցատախտակները երբեք չեն շարժիր իրենց տեղեն, չեն հետեւիր մատնանշուած ճամբուն, եւ չեն երթար դեպի նպատակը: Այդ է իրենց սովորութիւնը… Բայց ընդունելի է նմանապես, որ երբ ամբոխը ցոյց տրուած ճամբուն հետեւելէ վերջ, որոշեալ տեղը իրեն խոստացած Նպատակը չգտնէ, վերադարձին քանդէ ու փշրէ ցուցատախտակները: Հազուադեպ բան է, որ ժողովրդային զանգուածները այս աշխատութիւնը կատարեն: Անոնք, մեջն ըլլալով անշուշտ Հայ զանգուածները, ոչ միայն ոտնակոխ չեն ըներ իրեն երէկուան ստախօս կամ մտամոլոր ցուցատախտակները, այլ նոյն ամբոխային կուրութեամբ կը հետեւին նոյն ապիկար ուղեցոյցին, բախելով նոյն փորձանքներուն: Իրենց դաս չէ եղած»: Ես չգիտեմ՝ մարտի 1-ին դիպուկահա՞րն է կրակել, ոստիկանը փայտո՞վ, թե՞ երկաթով է խփել հավաքվածներին, բայց այն մարդիկ, ովքեր մարտի 1-ին այդ մարգինալացված ամբոխն ուղղորդեցին հրապարակ, գիտեին՝ ինչ է լինելու: Իրեն հարգող մարդը երբեք չէր համաձայնի օրեր շարունակ վրանի տակ քնել, ուտել և անել մյուս գործողությունը, խոզանոցի վերածել շրջակայքը: Դրա հեղինակը չէ՞ր մտածում, թե ինչ է անում, չԷ՞ր հասկանում, թե որն է լինելու վերջը: Հիմա եթե ես որևէ երեխայի խաբեմ, ասեմ՝ գնա ամերիկյան դեսպանատան ճաղերի առաջ մի նռնակ ցույց տուր, պարզ չէ՞, որ նրա վրա կկրակեն պահակազորից: Եվ մեղավորը ես կլինեմ: Պետությունն ինքնապաշտպանության իրավունք ունի: Մենք հարգում ենք անձի ինքնապաշտպանության իրավունքը, ինչո՞ւ չհարգենք երկրինը: Այդ ամբոխը սպառնում էր երկրի անվտանգությանը: Ովքեր ամբոխը հանել էին պետության դեմ՝ իբրև թե վասն արդարության, առաջին մեղավորներն են: Իսկ թե հետո ինչ եղավ, դա արդեն հարցի մյուս կողմն է: Հիմա «այս ցուցատախտակները» պետք է ջարդել, որովհետև դրանք սխալ տեղ ուղարկեցին մարդկանց:
«ՄԵՆՔ ԳՏՆՎՈՒՄ ԵՆՔ ԿԻՍԱՖԵՈԴԱԼԱԿԱՆ ԵՐԿՐՈՒՄ»
-«Շանթ» հեռուստաընկերության մեկնաբան Նվեր Մնացականյանի և դրան կարճ ժամանակ առաջ նախորդած «Armenia today» տեղեկատվական կայքի համակարգող Արգիշտի Կիվիրյանի նկատմամբ կատարված բռնությունները զայրույթի ալիք են բարձրացրել ոչ միայն հայ լրագրողների և առհասարակ հայ հասարակության շրջանում, այլև տեղիք տվել ԵԱՀԿ մամուլի ազատության հարցերով զբաղվող գրասենյակի և «Լրագրողներ՝ առանց սահմանի» միջազգային կազմակերպության խիստ քննադատությանը: Իբրև հրապարակախոս՝ ինչպե՞ս եք գնահատում այս միջադեպերը:
-Ընդհանրապես, ցանկացած մարդու վրա հարձակվելն ու ծեծուջարդի ենթարկելը սոսկալի երևույթ է, որը խստորեն պիտի պատժվի: Բայց քանի որ շարունակաբար ծեծուջարդի զոհեր են դառնում լրագրողները, ուզած-չուզած սկսում ես սրա մեջ տեսնել որոշակի տրամաբանություն: Որպես լրագրող՝ ես այսպես եմ կարծում. կա օրենք, որն արգելում է անձին` զրպարտել պետությանը (կրկնեմ՝ պետությունն ունի ինքնապաշտպանության իրավունք): Աշխարհի ցանկացած պետության մեջ՝ ամենաժողովրդավարից մինչև ամենաավանդապահը, կան զոնաներ, որտեղ ներխուժելն արգելվում է, կան թեմաներ, որոնց մասին կա՛մ առհասարակ չի կարելի խոսել, կա՛մ պետք է շատ զգույշ խոսել, որոշակի տոնայնությամբ, պատշաճ սահմանները պահպանելով: Եթե դա խախտվում է, պատժվում է պարբերականը, լրագրողը: Ես Եվրոպայում շատ եմ հանդիպել նման դեպքերի, դրանց մասին կարելի է կարդալ թերթերում, դրանք դառնում են դատավարությունների թեմա, քննարկվում օրենքի շրջանակներում: Իմ հանդեպ էլ ժամանակին եղավ զրպարտություն, ինձ մեղադրեցին մի արարքի համար, որը չէի գործել: Ես ներկայացրի ապացույցներ, բացատրեցի, որ չեմ պատրաստվում զրպարտողներին դատի տալ, միայն ուզում եմ, որ ինձնից ներողություն խնդրեն: Բայց նույնիսկ դա չարեցին: Հիմա այնպիսի մի լկտիություն է տիրում, մարդկանց այնպիսի մեղքերի մեջ են մեղադրում (է՛լ սպանություն, է՛լ գողություն, է՛լ շնություն, է՛լ չգիտես ինչ), որ չես հասկանում, թե ինչպես որակել այդ ամենը: Պետական պաշտոնյայի դեմ գրում են այնպիսի բաներ, որ վերջինս կա՛մ պետք է գնա գրողին ծեծի կա՛մ նրա դեմ դատ բացի: Եվ վստահ չես, թե իրեն ինչպես կդրսևորի դատարանը, որովհետև նրա գործունեությունը բավականին անհասկանալի է ու անկայուն: Ի դեպ, ինձ վրա էլ են հարձակվել 1993 թվականին: Իհարկե, ես ապացույց չունեմ, որ դրա պատճառը հատկապես իմ լրագրողական գործունեությունն էր: Բայց քանի որ այդ ընթացքում բազմաթիվ քննադատական հոդվածներ էի տպագրել այն ժամանակվա իշխանությունների դեմ, տրամաբանորեն դրանց եմ վերագրում հարձակումը: Մանավանդ որ իմ տանը, գրքերից, հագած շորերից, իմ և կնոջս նամակագրությունից բացի, ոչինչ չկար՝ ո՛չ հարստություն, ո՛չ գանձ: Ինչևէ, կարծում եմ, որ օրենքները պետք է հստակ լինեն: Մարդը, տվյալ դեպքում լրագրողը, պիտի իմանա, թե որն է թույլատրելի սահմանը, և որ դեպքում է ինքն արժանանալու պատժի: Իսկ եթե Նվեր Մնացականյանի վրա հարձակվել են նրա համարձակ ելույթները պատժելու համար, սա միայն մի բան է վկայում, որ մենք գտնվում ենք կիսաֆեոդալական երկրում: Կան ժուռնալիստի դեմ մարտնչելու քաղաքակիրթ ձևեր՝ բանավեճ, հարցուպատասխան, դատավարություն: Ասենք՝ այսօր Նվերին ծեծեցիք, վա՞ղն ում եք ծեծելու, քանիսի՞ն եք ծեծելու: Անգամ կին լրագրողներին են այստեղ ծեծի ենթարկել: Ամո՛թ է, գոնե կանանց խնայեք: Սա ուղղակի հրեշավոր երևույթ է:
«ՇՈՒՇԻՆ ՄԵՐ ՀԱՐՅՈՒՐ ՏՈԿՈՍԱՆՈՑ ՀԱՂԹԱՆԱԿՆ Է»
-Անդրադառնանք մի փոքր ավելի «դյուրամարս» թեմաների։ Նախախնամություն տեսնո՞ւմ եք այն իրողության մեջ, որ մեր բոլոր վճռորոշ հաղթանակներն արձանագրվել են մայիս ամսին՝ Ավարայր, Սարդարապատ, Բեռլին, Շուշի… Հուսանք՝ մյուս հաղթանակներն առջևում են:
-Երևի նախախնամության նման ինչ-որ բան կա դրանում: Վարդգես Պետրոսյանն այդ մասին գրել էր «Հայկական էսքիզներում», ու նաև ուրիշներն են դա նկատել: Մանավանդ վերջին հաղթանակը՝ Շուշին, մեր հարյուր տոկոսանոց հաղթանակն է: Եթե Բեռլինում մենք Սովետական Միության մի մասնիկն էինք, ապա Շուշիում բացառապես ապավինում էինք մեր ուժերին: ՈՒ սա բացառիկ, մյուս բաները նսեմացնող հաղթանակ է: Ըստ ռազմական տեսության՝ այդ հաղթանակն անհնար էր: Ոչինչ չէր գործում ի նպաստ մեզ: Թե՛ զինամթերքի, թե՛ զինամատակարարման, թե՛ զինվորների քանակի, թե՛ տեխնիկայի, թե՛ աշխարհագրական դիրքի, թե՛ աշխարհաքաղաքական կոնյունկտուրայի առումով մենք որևէ շանս չունեինք: Ամբողջ մահմեդական աշխարհն օգնում էր ադրբեջանցիներին: Է՛լ մոջահեդներ, է՛լ չեչեններ, է՛լ աֆրիկացի իսլամականներ հավաքվել էին՝ կռվելու ու պաշտպանելու կանաչ դրոշը: Եվ մենք տարանք իսկապես փառահեղ հաղթանակ: Բայց այդ հաղթանակի տրամաբանությամբ առաջնորդվելու և մեր հետագա կյանքը կառուցելու իրողությունը տեղի չունեցավ: Մենք նման չենք հաղթանակած ժողովրդի: Սա տարօրինակ է: Չկա այդ պատերազմի տարեգրությունը հայ գրականության մեջ: Միայն «Մի՛ վախեցիր» ֆիլմն է և Հովիկ Վարդումյանի գիրքը:
-Իսկ Լևոն Խեչոյանի «Սև գիրք, ծանր բզեզ» գի՞րքը:
-Թերևս: Բայց ինձ ամենից շատ ոգևորեց Հովհաննես Երանյանի «Զինադադարը», որում իսկապես կար այդ հաղթանակի, նաև հաղթող մարդու պարտված ոգին: Մարդը պատերազմում հաղթել է, բայց որպես մարդ արդեն կորած է: Պատերազմը սպանում է, դատարկում մարդուն, նույնիսկ՝ հաղթող զինվորին: Բայց սրա կողքին ունենք նաև ծաղրանկարը հաղթանակի: Իսկապես, տարօրինակ ազգ ենք: Եղեռնի 50-ամյակին էլ տպագրեցինք Վանի ինքնապաշտպանության ծաղրանկարը, որը ես ընկալում եմ որպես անձնական վիրավորանք, իսկ գրականագետների մի բույլ Արամ Մանուկյանի ծաղրանկարը դարձնում է ազգային գրականության գլուխգործոց: Մենք դեռևս չունենք մեր մշակված գեղարվեստական գաղափարախոսությունը Եղեռնի մասին (դա նախ և առաջ պիտի լիներ գեղարվեստական արձակում), մեր ողբերգության մասին լավագույն գործերն առայսօր գրել են օտարները (ես «Անլռելի զանգակատունը» չեմ համարում պատմության կշռադատված, տրամաբանված արտահայտություն, դա էմոցիոնալ պոռթկում է):
-Եվս մեկ փորձ եմ ուզում անել՝ Ձեզ տեղափոխելու թեթև թեմաների դաշտ։ Ի՞նչ կարծիքի եք «Եվրատեսիլի» մասին: Սա արվեստի՞ մրցույթ է, թե՞ քաղաքականացված շոու: Ասեմ, որ Ադրբեջանը դեռ շաբաթներ առաջ հորդորել է իր ժողովրդին` չքվեարկել Թուրքիան ներկայացնող երգչուհի Հադիսեի օգտին՝ իբրև բողոք հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորման դեմ:
-«Եվրատեսիլը» շոու է, որտեղ առկա է քաղաքականությունը, ու դա շատ հստակ երևում է: Իսկ Ադրբեջանի կոչի մեջ զավեշտ կա: Երբեք չի կարող շտամպված, սերիական երգիչների մոտ ի հայտ գալ իսկապես արվեստի երևույթ: Ինդուստրիալ պահանջը, որ ներկայացվում է այդ մրցույթի մասնակիցներին, բացառում է արվեստի, անհատականության հանգամանքը: Սա արվեստ չէ, բայց, այնուամենայնիվ, երաժշտություն է և կարող է գտնվել արվեստի մատույցներում: Գուցե բեմական առումով ավելի հետաքրքիր բանե՞ր են կանխատեսվում այս մրցույթում. դա ևս արվեստ է: Բայց եթե արվեստ է մտնում ինդուստրիան, ինչպես որ մտել է նաև կինո, գրականություն, նկարչություն, այստեղ չի կարող խոսք լինել արվեստի մասին:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1656

Մեկնաբանություններ